Το θέμα
Τα τελευταία αρκετά χρόνια η κατάταξη της χώρας μας στην P.I.S.A. (Programme for International Student Assessment), του τμήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών συστημάτων των κρατών- μελών του Ο.Α.Σ.Α., είναι πολύ χαμηλή. Η απόδοση αυτή του εκπαιδευτικού μας συστήματος αντανακλά και επαληθεύει την κοινή αντίληψη πολλών συμπολιτών μας ότι τα νέα παιδιά στερούνται βασικών γνώσεων αλλά και επιδεξιοτήτων απαραίτητων στην πρόοδό τους αλλά και στην καθημερινή τους συναναστροφή και ομαλή κοινωνικοποίηση.
Η ρίζα πολλών αντικοινωνικών συμπεριφορών από πλευράς της νεολαίας μας (σχολικός εκφοβισμός, χουλιγκανισμός, βανδαλισμοί και χαμηλή εγκληματικότητα) αναμφισβήτητα μπορεί να αναζητηθεί στην μέτρια ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνουν οι νέοι μας στο σύνολο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας, ανεξαρτήτως βαθμίδας.
Η πρόταση
- πρωταρχικό καθήκον της βασικής εκπαίδευσης είναι η διαπαιδαγώγηση των παιδιών με σκοπό να γίνουν λειτουργικοί, σφαιρικής παιδείας πολίτες, που θα συνδυάζουν θεωρητικές, διαχρονικής αξίας και ευρέος φάσματος γνώσεις με πρακτικές επιδεξιότητες προσαρμοσμένες στις σύγχρονες απαιτήσεις
- θεμέλιο αυτής της Παιδείας οφείλουν να είναι οι διαχρονικές αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ο οποίος άλλωστε αποτελεί και τη βάση όλου του σύγχρονου, δυτικού πολιτισμού. Η εμπέδωση αυτού του (ολοδικού μας!) πολιτισμού περνάει μέσα από την επανασύνδεση της νεοελληνικής, καθομιλουμένης γλώσσας μας με την κοιτίδα της, τα αρχαία ελληνικά, το νήμα των οποίων διερράγει βίαια στη δεκαετία του ’80, χωρίς να επιχειρηθεί έκτοτε από καμία κυβέρνηση η επανασύνδεσή τους. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η φιλοσοφία, τα μαθηματικά και η φυσική αντλούν τις ρίζες τους στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, μέτοχοι του οποίου οφείλουμε να είμαστε όλοι μας
- ο έτερος βραχίονας του εκπαιδευτικού μας συστήματος πρέπει να είναι η διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας. Δεν νοείται η χώρα που για αιώνες φημιζόταν για τους ναυπηγούς, τους τεχνίτες και τους ναυτικούς της να παρουσιάζει στις μέρες μας έλλειψη σε χειρονακτικό εργατικό δυναμικό, ενώ παράλληλα η ανεργία διατηρείται διψήφια
- αν παγκοσμίως η αναλογία σπουδαστών τεχνικής/ πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι 3/1, στη χώρα μας η αναλογία αυτή έχει ανατραπεί σε 1/2 υπέρ της δεύτερης, με αποτέλεσμα να διαθέτουμε αφθονία αποφοίτων πανεπιστημίου και έλλειψη εργατικών χεριών. Δεν είναι να απορεί κανείς με το γεγονός ότι καλοσπουδαγμένοι νέοι αναγκάζονται να ξενιτευτούν προς αναζήτηση μιας καλύτερης μοίρας (brain- drain), ενώ οι χειρονάκτες βιοπορίζονται αξιοπρεπώς.